کشت ذرت بهاره در اراضی شرکت کشاورزی معجزه سرخه در تاریخ پنجم فروردین ماه سال زراعی 1403 و با دو رقم بذر ذرت دکالب رقم 7240 کمپانی بایر مونسانتو آمریکا و بذر ذرت مای اگروئست رقم 73MAY81 کمپانی اگروئست ترکیه آغاز شد . این عملیات شامل مراحل آماده سازی زمین ، عملیات خاکورزی ، کنترل کیفت کارکرد و کالیبراسیون دستگاههای بذر کار ، انجام فرآیند کشت بذر و آبیاری اولیه بود .

عملیات کشت بهاره بذر ذرت دکالب و بذر ذرت مای 73MAY81

نوع ارقام و واریته های مورد استفاده

در این دوره کشت با دو واریته بذر ذرت دکالب رقم 7240 و بذر ذرت مای اگروئست رقم 73MAY81  به ترتیب از 2 کمپانی بایر مونسانتو کشور آمریکا و کمپانی اگروئست کشور ترکیه صورت گرفته است ، هر دو نوع بذر یاد شده از بهترین ارقام بذر ذرت هیبرید پر محصول ، دو منظوره (علوفه ای ، دانه ای) و بسیار با کیفیت این برندها بوده و به سبب ویژگیهای منحصر به فردی که دار هستند از بهترین انتخابهای گروه فنی و اجرایی شرکت کشاورزی معجزه سرخه محسوب می شوند.در رعایت نکات فنی کشت ، از انتخاب ارقام گرفته تا نوع بذر مال ، فرآیند خاک ورزی و آماده سازی و تقویت خاک ، همگی تحت نظر و مشاوره بهترین کارشناسان امر انجام گرفت .

درجه رسیدگی بذور ذرت

همانطور که در مقاله دسته بندی بذور ذرت بر اساس دوره زمانی تولید محصول به لحاظ درجه رسیدگی نیز اشاره شد ، بذر ذرت دکالب رقم 7240 و بذر ذرت مای اگروئست رقم 73MAY81 جزو ارقام گروه فائو 700 با دوره رسیدگی میان رس محسوب می شوند .

استاندارد فواصل و عمق کشت در نظر گرفته شده

در نظر گرفتن ویژگیهای منحصر به فرد ارقام و کیفیت فیزیکی بوته ها برای تعیین فاصله مناسب آنها در ردیف کشت گیاه ذرت یک مرحله حیاتی در این فرآیند محسوب می‌شود. افزایش عملکرد بالقوه به دلیل فاصله ردیف باریک در مناطق دارای فصل رشد کوتاه، سازگارتر و بیشتر است.
در این دوره ،استاندارد فاصله بین دانه ها در دو رقم بذر ذرت دکالب و بذر ذرت مای اگروئست رقم 73MAY81 در هر دو نوع به صورت تخمینی حدودا 12 تا 14 سانتی متر با عمق کاشت 5 سانتی متر در نظر گرفته شد .

اهمیت انتخاب نوع بذر مال

در انتخاب یک بذرمال مناسب نکات زیادی را باید در نظر داشت اما بطور کلی بذر مال مناسب می بایست شرایط عمومی زیر را داشته یاشد :
۱. تامین کننده نیازهای غذایی گیاه مورد نظر باشد.
۲. حافظ قوه نامیه و انرژی جوانه زنی بذر باشد.
۳. مقدار آن بسته به اندازه بذر (درشت یا ریز) در نظر گرفته شود.
۴. خصوصیات فیزیکی خاک در انتخاب نوع بذر مال مد نظر قرار گیرد.
۵. خصوصیات شیمیایی خاک می بایست در نظر گرفته شود.
لذا با در نظر گرفتن تمام موارد فوق در آغاز عملیات بهاره کشت ذرت در مزارع اختصاصی شرکت کشاورزی معجزه سرخه از محلول میکرو استیم سیف اسپانیایی که یکی از با کیفیت ترین کودهای میکرو کشور محسوب می شود و با کیفیتی که در فیلم زیر نمایش داده می شود انتخاب صورت گرفت .

چرا بذر ذرت دکالب رقم 7240 و بذر ذرت مای اگروئست رقم 73MAY81 ؟

در انتخاب بذور مناسب برای کشت علاوه بر در نظر گرفتن ویژگیهای محیطی و اقلیمی ، خصوصیات فیزیکی بوته ها همچون گستره ریشه ها ، وسعت سطح برگها ، قطر تنه و ساقه نیز از اهمیت فوق العاده ای در انتخاب تراکم کشت برخوردار هستند . مطابق نظرات کارشناسان امر ، ارقامی همانند بذر ذرت دکالب و بذر ذرت مای اگروئست رقم 73MAY81 به دلیل دارا بودن سطح پهن برگها و نیز وجود ساقه هایی قطور ، در نظر گرفتن تراکم ۹۰ هزار بوته در هر هکتار ، عملکرد بالاتری نسبت به ارقام دیگر که جثه و قطر ساقه و برگ متوسطی دارند خواهند داشت.

لازم به یادآوری است که با تراکم بالای ۱۱۰ هزار بوته در هر هکتار دیگر شما نباید انتظار ساقه  قطور و سنگین و بلال درشت و سنگین و خوب تلقیح شده داشته باشید و در عمل، راندمان کاهش می یابد ، چون عملا مزرعه را تبدیل به نیزار و علف زار کرده اید و گیاه ذرت شما در یک فضای کم در حال سبقت گرفتن برای جذب نور بیشتر برای رشد و  جذب مواد غذایی هستند  در نهایت زمان رشد ضعیف و بعضی از بوته ها بدون بلال و هر بوته یک شکل متفاوتی از رشد را خواهد داشت.
پس شما مزرعه یکنواخت از لحاظ ارتفاع بوته یکسان و بوته‌ های قوی و پر بلال و ساقه قطور و برگ پهن نخواهید داشت که همین امر باعث کاهش عملکرد در هر هکتار خواهد شد.

کیفیت عملکرد در کشت بهاره

برای کشت ذرت علوفه ای در کشت اول در بهار چون زمین تا حدوی چند ماه استراحت کرده است ، در خاک های حاصلخیز می‌توان با تراکم  ۹۰ تا ۱۱۰ هزار بوته با رعایت فواصل کشت مناسب بین ۱۲ تا ۱۴ سانت و با در نظر گرفتن ارقام مناسب و  کشت دانه سایز متوسط اقدام به کشت نمود.

پس بهترین عملکرد در فصل اول کشت با رعایت فواصل بوته ها با ۱۴ سانتیمتر و با تراکم بین ۹۰ تا ۹۷ هزار بوته خواهد بود ولی عملکرد در کشت اول و یا بهاره بسته به نوع رقم و رسیدگی کودی و آبیاری مناسب بین ۷۵ تا ۱۲۰ تن خواهد بود.

کیفیت عملکرد در کشت پاییزه

ولی در کشت دوم و مناطق معتدل که زمین خسته است چون بلافاصله پس از برداشت گندم و جو و دیگر محصولات اقدام به کشت ذرت علوفه ای می‌کنند ، بهترین تراکم بین ۷۵ تا ۸۵ هزار بوته در هکتار است تا بتوانند عملکرد بالایی داشته باشند که در این حالت عملکرد برای بعضی  ارقام بین ۴۰ تن تا ۵۵ تن و ارقام مناسب ۶۵ تا ۸۵ تن خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که ارقام جدید، را می‌توان بدلیل پتانسیل بالاتری که دارند، مقداری پرتر کاشت نمود.

توصیه بسیار مهم

از ریختن بذر زیاد جدا خودداری کنید چرا که همانطور که اشاره شد، علاوه بر اینکه کاهش تناژ خواهید داشت، علوفه تولیدی نیز کیفیت لازم جهت دامداری‌ها را ندارد و بجای ذرت علوفه ای با نشاسته و ارزش غذایی بالا، عملا به آنها علف داده ایم !

اجزاء  تشکیل دهنده تناژ در علوفه به ترتیب اهمیت:
1_ بلال درشت و سنگین
2_ ساقه ی ضخیم و توپر
3_تعداد برگ روی بوته.

دیدگاهتان را بنویسید